Ha valaki a szezonális gumijait egy autószervízben tárolja azokban a hónapokban, mikor éppen nem használja, akkor a szakképzett autószerelők valószínűleg figyelmeztetni fogják azzal kapcsolatban, hogy a gumiabroncs milyen állapotban van, illetve, hogy kibír-e még egy szezont. Ha azonban autónk kerekeit otthon tároljuk, senki nem fogja erre külön felhívni a figyelmünket.
Autótulajdonosként a mi felelősségünk azt számon tartani, hogy gépjárművünk kerekén mikor milyen állapotú, minőségű, és típusú gumiabroncs van. Számos intő jele is lehet annak, ha az abroncsunk már nincs megfelelő állapotban, ezekre a biztonságos közlekedés érdekében mindig érdemes odafigyelnünk.
Ezért nem mindegy, hogy mikor milyen szezonális abroncs van az autónkon
Az abroncsgarnitúrák állapotát és élettartamát rengeteg tényező befolyásolja. Számít az, hogy milyen körülmények között, mennyit vannak a gumik használva, ahogy az sem mindegy, hogy milyen a vezetési stílusunk. Sokan nem is tudják, hogy a városi közlekedés sokkal hamarabb tönkre teheti a gumiabroncsainkat, mint ha mondjuk rendszeresen az autópályán használnánk a járművünket. A folyamatos kanyarodás, a gyorsítás-fékezés mellett a városi közlekedésben jóval nagyobb igénybevételnek van kitéve a gumiabroncs. Az sem mindegy természetesen, hogy milyen időjárási viszonyok között, milyen szezonális abroncsot használunk.
Bár sokan a mai napig úgy gondolják, hogy az a gumiabroncs, amely télen a jeges, csúszós úttesten megfelelő biztonságot tudott nyújtani, megállja majd a helyét nyáron is. A téli és nyári abroncsok között azonban hatalmas eltérések vannak, mint anyagösszetételükben, mint futófelületi mintázatukban. Fontos leszögezni, hogy a téli abroncsok nyáron, a felforrósodott útfelületen rendkívül gyorsan elkopnak, és elhasználódnak.
Mit tudnak a nyári gumiabroncsok?
Amikor tavasszal a hőmérő higanyszála már tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik, le kell cserélnünk az eddig használt téli abroncsainkat. A nyári gumik nagyobb futófelülettel rendelkeznek, így biztosítani tudják a stabil közlekedést. A téli társaikkal ellentétben a nyári gumiabroncsok lágyabb gumikeverékből készülnek, ez tudja garantálni azt, hogy a hatalmas forróságban, és a csapadékos időjárásban is megfelelő lesz az abroncsok tapadása. Bár ma már az abroncskínálat valóban hatalmas, érdemes a jobb minőségű nyári gumik felé hajlani, még akkor is, ha ezek több pénzbe kerülnek, mint noname társaik. A túl olcsó gumi sajnos a legtöbb esetben nagyon gyenge minőséggel rendelkezik, ezért hamar tönkremegy, de a tapadásuk, és fékezhetőségük sem olyan jó, mint a drágább társaiknak.
Az anyagösszetétele mellett a mintázaton is múlik az, hogy egy jó nyári gumiról beszélünk-e. A nyári gumiabroncsok között 3 mintázatot tudunk megkülönböztetni. Ezek pedig az aszimmetrikus, forgásirányos, illetve a kötetlen forgásirányos abroncsok. Jellemzően azokat a gumikat, melyek bármely irányba felszerelhetőek a gyártó a kisebb és középkategóriás gépjárművekre tervezte, a modernebb nyári gumiabroncsok pedig a legtöbb esetben aszimmetrikus mintázatúak.